[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Hogyan kommunikál a vezető?-hírlevél



Title: Hogyan kommunikál a vezető?-hírlevél

 

hirlevelalap_hirlevel

                                                       

Minden kommunikáció célja a BEFOLYÁSOLÁS.

Miközben mindig befolyásolunk kommunikációnk során, két fő tevékenységet végzünk ennek során: a, információt adunk és kapunk; b, nyitva tartjuk a kommunikációs csatornát.

Mit is teszünk ezekben az esetekben, és milyen törvényszerűségekre kell odafigyelnünk a hatékonyság kedvéért?

Amikor információt adunk és kapunk, szeretnénk, ha a kommunikáció hatékony lenne, azaz a másik fél pontosan azt értené, amit mi közölni akartunk, illetve mi is pontosan dekódolnánk a partner üzenetét.

Ahhoz, hogy ezt elérjük, először is szándékra van szükség. A kommunikáció kezdeményezőjének tényleg akarnia kell kommunikálni, és üzenetét átjuttatni. Nem motyoghat, nem beszélhet másfelé, nem használhat érthetetlen kifejezéseket, hanem a szükséges hangerővel, artikulációval, iránnyal és érthetően át kell juttatnia a gondolatait a térben a fogadó félhez. Bizony hányszor figyelhetjük meg, hogy a beszélő érthetetlen, nehezen hallható, nem tudni kinek beszél, és nem győződik meg, hogy figyelnek-e rá, csak kiküld valami „izét", ami sosem ér célba. Azután mindenkire haragszik, mert nem az történt, amit ő akart. Fel sem merül benne, hogy nem kommunikált, csak beszélt.

Szükség van a fogadó részéről figyelemre és érdeklődésre, aminek megszerzése szintén a küldő felelőssége. Szabály: „Ha nem figyelnek rád, ne kommunikálj, mert semmi értelme sem lesz! Szerezd meg a figyelmet és az érdeklődést, mielőtt belelendülsz!"

Ha azt szeretnénk, hogy tényleg megértse a másik, hogy mit üzenünk neki, fontos, hogy pontosan azt hallja meg, amit mondtunk, ne értse félre valamilyen zavaró körülmény miatt. A túl nagy zajban, vagy hallásproblémák miatt mást hallhat. Saját belső zavar miatt (lelki problémák, rossz érzelmi állapot) szintén félre lehet érteni a mondanivalót. Hiába értette meg a szavakat, más értelmet tulajdoníthat nekik, mint amit mi szerettünk volna átadni. Érdemes figyelni és ellenőrizni, esetlegesen korrigálni a hallást és az értést, mielőtt kialakulna az értelmetlen és felesleges konfliktus.

Fontos még egymást nyugtázni is kommunikáció közben, hogy jelezzük az érdeklődést és/vagy a megértést. Amikor fél nyugtázást végzünk, vagyis bólogatunk, azt mondjuk: ühüm, érdeklődve nézünk, belekérdezünk, stb., akkor bátorítjuk a beszélőt a folytatásra. Amikor teljes nyugtázást adunk: rendben, értem, most már minden világos, stb., akkor jelezzük, hogy a másik fél befejezheti, mert átjött a mondanivaló. Nem biztos, hogy egyet is értünk, de mindenesetre értjük a mondanivalóját.

Amikor nyitva tartjuk a kommunikációs csatornát, akkor is érvényesek a fenti tanácsok és törvényszerűségek, de ilyenkor az információ nem annyira fontos. Ilyenkor azért beszélgetünk vagy levelezünk, hogy fenntartsuk a kapcsolatot, ami fontos nekünk, vagy amiben az örömünket leljük. Nem érdekes annyira, hogy mi is a kommunikáció témája, néha semmiségek is megteszik, az a fontos, hogy kommunikációban maradjunk. Azért is fontos ez a fajta kommunikálás, hogy amikor igazán fontos dologról kell beszélnünk, akkor egy nyitott és barátságos csatorna álljon a rendelkezésünkre.

Ezért nagyon fontos, hogy a vezető, miközben jól kommunikál, igyekezzen akkor is kommunikálni, ha nincs fontos információ, csak a csatorna fenntartása miatt is. Amennyiben időnként érdeklődik a kollégák és családtagjaik hogyléte felől is, akkor sokkal több együttműködést kap akkor is, amikor a határidős feladat haladására kíváncsi.

 


Nagy Géza, DBA(Doctor of Business Administration)
Cégdoktorok ügyvezetője


 














 

 


 

Adatkezelés nyilvántartási száma: NAIH-60557/2012.

Amennyiben nem kér több hírlevelet, kérjük kattintson a linkre. Leiratkozási szándékát jelezheti írásban az info@xxxxxxxxxxxxxx emailen vagy a Company Doctors Kft. 2220 Vecsés, Kiss Ernő u. 41. postai címen is.Leiratkozás

 

CompanyDoctors