Irányítás mesterfokon
Azt gondolom, hogy ma Magyarországon minden cégben mesterfokon áll az
irányítás. Érdekes gondolat, amivel valószínűleg így, ebben a formában nem sokan fognak
egyetérteni. Ezért gyorsan kiegészítem azzal, hogy azt nem mondtam, hogy ki irányít kit
mesterfokon.
Így már más...
Megfigyeléseim szerint bizony vagy a cégvezető irányítja profi módon
az embereit, vagy az emberek a cégvezetőt.
Gyakori panasz a vezetők részéről, hogy valósággal szétszedik őket
és az idejüket a kollégák, minden energiájukat elszívják, minden idejüket kitöltik olyan
feladatokkal, amelyeket nekik kellene elvégezni, de könnyebb a főnök nyakába sózni.
Persze, ez a vezető hibája is, hiszen rászoktatja a kollégákat erre azzal, hogy
átveszi tőlük a „nehéz" vagy „bonyolult" ügyeket, elkényeztetve őket ezzel a
„megoldással". Előbb vagy utóbb minden ügy és feladat nehéz és bonyolult lesz, eljutunk oda, hogy
már mindent csak „Te tudsz megoldani, Főnök!"
A vezető azt gondolja, hogy amit ő végez el, az van csak elvégezve, főleg jól.
Később már a kollégák is így gondolják. Nekik ez így még kényelmesebb is. Kevesebb
a gond, kevesebb a felelősség. Csak a cégvezető lesz egyre gondterheltebb, egyre befelé fordulóbb, egyre
elkeseredettebb.
A kollégák megszokják, hogy a vezető majd megoldja, majd ő kezeli, legalább
addig sem utasítgatja és ellenőrizgeti őket.
Tehát így megvalósul a mesteri irányítás. Ellátjuk feladatokkal a
vezetőt, így ő a mi irányításunk alá kerül, és persze így neki esélye sem lesz
minket irányítani.
Tudom ez kicsit azért túlzás. Vagy mégsem?
Túl sok céget láttam ahhoz élőben és belülről, hogy el tudja
bagatellizálni a problémát. Ez egy élő és bizony valós, mindennapos gyakorlat, még ha minden
cégben más és más erősségű is.
A vezetőnek kellene kezébe vennie az irányítást, neki kell feladatokkal
ellátni, ellenőrizni, motiválni és megfelelően jutalmazni vagy éppen lecserélni a munkatársakat.
Ha ez fordítva történik, akkor előfordulhat, hogy a piac cseréli le az alkalmatlan vezetőt. Ha nem áll a
helyzet magaslatán és nem irányítja a céget, akkor a termelés, a szolgáltatás és a
marketing nem fog hatékonyan működni, nem lesz elég ügyfél, nem lesz elég bevétel, a piac nem fogja
a rossz vezetést támogatni.
Ez meg kell előzni azzal, hogy a cégvezető kitűzi a célokat, folyamatosan
ellenőrzi a kiadott feladatok vagy tervek végrehajtását és haladását.
Fontos, hogy tartson értekezleteket, ahol ki lehet adni a termelési elvárásokat,
feladatokat, valamint össze lehet hangolni a cég területeinek működését. Itt le lehet ellenőrizni, hogy
mely terület mit ért el, mit valósított meg, és ezeket az eredményeket ki lehet értékelni. A
kiértékelések alapján pedig korrigáló, javító vagy éppen erősítő
intézkedéseket lehet hozni, amelyek segítik elkerülni a jövőben az eddig elkövetett hibákat, illetve a
sikeres megoldásokat sztenderd és rutinszerű tevékenységekké vagy folyamatokká alakítani,
megerősítve az elért növekedést.
Ez sokszor egy hozzáállással kezdődik. Ha a vezető elhatározza, hogy
ő fog irányítani és hajlandó néhány vezetői eszközt alkalmazni ennek érdekében,
akkor hirtelen megváltozhat a helyzet. Hirtelen lesz is ideje irányítani, mert ő végezteti el a feladatokat, ő
kéri ezeket számon, ő motivál, ő korrigál, ő erősít meg vagy cserél le
munkatársakat. Ezt hamarosan a piac is meghálálja, hiszen, ha kontrollált szolgáltatás, termelés,
marketingmunka és értékesítés történik, akkor valami csoda folytán a cég piaca
megélénkül, legalábbis a cég nézőpontjából.
Szeptemberben induló
akadémiánkat itt nézheti meg: Szupervezetők Akadémia
Nagy Géza Cégdoktorok Ügyvezető, DBA(Doctor of
Business Administration)
Adatkezelés nyilvántartási száma: NAIH-60557/2012.
Adatkezelési
tájékoztató ide kattintva olvasható.
Amennyiben nem kér több hírlevelet, kérjük kattintson a linkre.
Leiratkozási szándékát jelezheti írásban az info@xxxxxxxxxxxxxx
emailen vagy a Company Doctors Kft. 2220 Vecsés, Kiss Ernő u. 41. postai címen is.Leiratkozás
|