[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Munkahelyi konfliktusok-hírlevél



Title: Munkahelyi konfliktusok-hírlevél

 

hirlevelalap_hirlevel

                                                       

Munkahelyi konfliktusok – látszat és valóság

Időnként előfordul, hogy két vagy több kolléga, esetleg két vagy több csoport konfliktusba kerül egymással egy szervezetben. Több kérdés is felmerülhet ilyen esetekben. Szükségesek vagy ártalmasok a konfliktusok? Valójában miről vitatkoznak, mi a felszín (a látszat) és a valódi ok? Hogyan alakult ki ez a helyzet? Gerjeszti valaki az ütközéseket? Beleavatkozzunk vagy hagyjuk magától megoldódni?

A latin confligere azt jelenti, összecsap, amely összecsapás történhet egy egyénen vagy csoporton belül, illetve személyek és csoportok között gondolatban, érzésben, szükségletben, vagy viselkedésben. Ez az összecsapás lehet nagyon látványos és hangos, ahol látszólag ideológiák, vélemények, nézetek és megoldási javaslatok ütköznek. Amennyiben „csak” erről van szó és senki sem gerjeszti hátulról a konfliktust, akkor ez az összecsapás hamar magától is megoldódik vagy ellaposodik.

De nem mindig csak a felszínen történnek az események. Gyakran, amikor a felek között feszültség van, legalább egy résztvevő közülük azt érzékeli, hogy szükségletei nem tudnak kielégülni. A konfliktusok, ellentétek alapja tehát gyakran valamilyen ki nem elégült szükséglet. Ilyenkor nem lesz elég a nézetkülönbségekről beszélni. A valódi megoldáshoz tisztázni kell a felek szükségleteit és meg kell kísérelni kielégíteni azokat. Ehhez kellhet egy segítő „mediátor”, akár egy kolléga, egy vezető vagy egy külső tanácsadó. Ilyenkor fontos tudni, hogy nem csak az először kommunikált problémát oldjuk meg (a nézeteltérést), hanem a két fél közötti hosszú távú zökkenőmentes és egymás érdekeit és szükségleteit figyelembevevő munkakapcsolatot alakítunk ki. Tehát ez nem csak az adott konfliktusról, hanem a csoportdinamikáról és az egész szervezet jóllétéről is szól.

A konfliktusok lehetnek destruktívak, amikor legalább ez egyik fél érdekei sérülnek, és általában komolyabb hatalmi különbség, vagy bizalomhiány van a felek között. Ilyenkor mindenki veszít hosszútávon. Arra is oda kell figyelni, hogyha ezek az egyébként is romboló összecsapások nem oldódnak meg ésszerű időn belül, illetve bármilyen kezelés ellenére továbbra is fennmaradnak, akkor van egy harmadik fél, aki ezeket gerjeszti, általában a saját önös érdekei miatt. Ilyenkor a vezetőnek meg kell találnia a generátort és kezelnie kell vagy el kell távolítania a csoportból a szervezet egészséges működésének érdekében.

A konfliktus ugyanakkor lehet konstruktív, építő jellegű is, ha sikerül kihasználni a benne rejlő lehetőségeket. Ilyenkor is van egyet nem értés és vita, de a résztvevő felek ezzel együtt is arra törekednek, hogy találjanak olyan megoldást, ami mindenki számára megfelelő. Ezt a fajta hozzáállást nyerő-nyerő, vagy win-win megoldásnak is nevezik.

Miközben a destruktív összecsapások gyengítik a csoportot (amelyek ellen tennünk kell), a konstruktív konfliktusok viszont alapvető fontosságúak egy szervezet életében. Azt hihetjük, hogy az a jó, ha minden harmonikus és nincsenek viták. De gondoljunk csak bele, vajon lenne-e egyáltalán bármilyen fejlődés, ha időnként nem csapnának össze gondolatok, megoldási módszerek, érdekek és szükségletek.

Amikor egy szervezetben megszűnnek a konfliktusok, akkor először ennek nagyon örülünk, de nem látjuk azt, hogy a csoport megindult a hanyatlás felé. A konfliktusmentes működés kialakít egyfajta kényelmi zónát, ahol mindenki biztonságban érzi magát, azonban eltűnik a változtatási és fejlődési kényszer. Ha ezek eltűnnek, akkor a szervezet elkezd elavulni; termékei, szolgáltatásai és az emberi erőforrás kezelése kezd kevésbé vonzóvá válni a megrendelők és a munkaerőpiac számára. Minden változás és fejlődés a kényelmi zónán kívül található. Egy építő vita abban tud segíteni, hogy kirángassa a csoportot a komfort zónából és versenyképesebbé tegye a piacon.

Egy jó vezető valójában generálja és persze azután moderálja a konstruktív konfliktusokat a rábízott területen. Igazából egy stratégia, a különböző célkitűzések, változtatások és fejlesztések mind-mind konfliktusgenerátorok a hosszú távú, sikeres működés érdekében.

Amennyiben szeretne többet megtudni a romboló konfliktusok hatékony kezeléséről és az építő ütközések professzionális generálásáról és moderálásáról, akkor jelentkezzen a szeptemberben induló A vezetés és szervezés lélektana című képzésünkre!

Jó fejlődést!

Nagy Géza
Cégdoktorok Ügyvezető 
DBA(Doctor of Business Administration) 


Szeptembertől új képzés: A Vezetés lélektana Akadémia.

 

Adatkezelés nyilvántartási száma: NAIH-60557/2012.

Adatkezelési tájékoztató ide kattintva olvasható.

Amennyiben nem kér több hírlevelet, kérjük kattintson a linkre. Leiratkozási szándékát jelezheti írásban az info@xxxxxxxxxxxxxx emailen vagy a Company Doctors Kft. 2220 Vecsés, Kiss Ernő u. 41. postai címen is.Leiratkozás

CompanyDoctors