[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Superman kerestetik



Title: Superman kerestetik

 

hirlevelalap_hirlevel

                                                        

„Superman kerestetik”

 Akár ilyen egyszerűen is meg lehetne fogalmazni sok álláshirdetést, hiszen bizonyos cégek valójában ezt szeretnék kommunikálni a hosszasan felsorolt tulajdonságokkal és elvárásokkal.

 Elsőre azt gondolnánk, hogy természetesen a nagy cégeknek  hihetetlen mennyiségű és minőségű elvárásai vannak a hozzájuk munkára jelentkezőkkel szemben, biztos a „multik” akarnak ilyen embereket, a kis- és középvállalkozások megelégszenek az egyszerű halandókkal is.

 Azután az is eszünkbe juthat, hogy pont a kisebb cégek keresik a félisteneket, hiszen egy kisvállalkozásban egy munkatársra sok különböző fajta feladat hárul, melyek megoldásához igen sokrétűnek és több témában is kellően képzettnek kell lenni. Miközben a nagyvállalatok méretükből adódóan képesek megfizetni és megfelelő mennyiségű munkával ellátni, csak a saját területéhez értő, de abban profi munkatársakat, akiknek csak az adott témakörhöz szükséges ismeretekkel és csak az odaillő emberi tulajdonságokkal kell rendelkezniük.

 A fenti problémához azonban kevés köze van a méretnek.

 (Egy kevés ugyan van, mert az valóban igaz, hogy egy nagyvállalat könnyedén meg tud fizetni egy vagy akár több teljes idős marketingest, miközben egy kisvállalkozásban gyakran ellátják pénzügyi és egyéb adminisztratív munkával is a marketingest, hogy kitöltse a munkaidejét és bért tudjanak megtakarítani.) Ezért van az, hogy leginkább kis cégeknél látjuk ezt a gondot, de a több száz fős, milliárdos cégek behatóbb megismerése rádöbbentett, hogy a méret nem garancia, csak a szervezettség a biztosíték arra, hogy ne kelljen ilyen hirdetésekhez folyamodnunk.

 Ennek ellenére mégis azt tapasztalom, hogy a „superman” kérdés a cég szervezettségének fokán múlik. Minél szervezetlenebb egy vállalkozás, annál inkább hajlamos a cégvezető mindenhez értő, mindenre alkalmas, mindenféle emberi tulajdonsággal, sőt azok teljes ellentéteivel is rendelkező munkatársakat keresni vagy kerestetni. Egy ilyen munkatárs megtalálása szinte a lehetetlennel egyenlő, és ha mégis sikerül, akkor hamar kiderül, hogy az adott cég számára megfizethetetlen, főleg azért mert kellene belőle legalább tíz.

 Egy három főt foglalkoztató vállalkozást is meg lehet úgy szervezni, hogy ne kelljen Zeuszt és barátait szerződtetni a megfelelő mennyiségű és minőségű termelés eléréséhez. Ha pontosan körvonalazzuk a folyamatokat (például: beszerzés – marketing – értékesítés – kiszállítás – számlázás, stb.) és ez alapján meghatározzuk a cégstruktúrát (cégvezetés, személyzet, kommunikáció, kereskedelem, pénzügy, termelés, minőségbiztosítás, stb.), kidolgozzuk az előzőek alapján a pontos munkaköröket, azok várt eredményeit és mérési eszközeit, akkor a három fős cég munkatársait el lehet helyezni úgy a szervezetben, hogy ne kelljen mindenkinek mindent csinálnia, mindenhez értenie, mindenbe belekapnia, hogy egyre jobban fokozza a zűrzavart. Mindenki megkaphatja azokat a fő területeket, amelyeket a legjobban képes irányítani képzettségének, képességeinek és tapasztalatainak megfelelően. Egy ilyen cégbe azután sokkal könnyebb lesz további munkatársakat találni, hiszen pontosan láthatjuk, hogy milyen területekre, milyen követelményekkel keresünk segítséget.

 Mielőtt azt mondjuk, hogy persze ez a helyzet igaz egy három fős cégre, de egy száz fősre már nem, ott ez nem fordulhat elő, ott nem lehet ilyen fokú szervezetlenség. Talán igen, talán nem.

 Sokszor tapasztalom, hogy habár a nagyvállalatnak van már kidolgozott cégstruktúrája, és minden fő területnek, osztálynak, alosztálynak van külön vezetője, mégis felbukkan a „mindenki csinál mindent” szindróma. Előfordulhat, hogy a Kereskedelmi osztályban mindenki marketinggel, mindenki feladata a PR, mindenki szervez partnertalálkozókat, mindenki ad árajánlatokat, mindenki látogatja az ügyfeleket, mindenki besegít az ügyféladatbázis fejlesztésébe, stb. Egy szervezett burok alatt ugyanolyan szervezetlenséget találunk, mint egy kisebb cégben. Ez lehet csupán a szervezés hiánya miatt, de itt is előfordulhat, hogy nem tudnak minden speciális feladatra külön embert felvenni. De akkor a Kereskedelmi Vezető ugyanúgy, ahogy a kisvállalkozás vezetője, képregényhősöket igyekszik majd szerződtetni, hiszen az ő osztályában is csak a sokoldalú emberek állhatják meg a helyüket.

 Megint csak, méret vagy nem méret, a szervezetlenség komoly emberi erőforrás krízist fog okozni a „nagy”vállalatnak.

 
 

Cégdoktorok, Nagy Géza
                   Cégvezetési tanácsadó


Adatkezelés nyilvántartási száma: NAIH-60557/2012.

Amennyiben nem kér több hírlevelet, kérjük kattintson a linkre. Leiratkozási szándékát jelezheti írásban az info@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx emailen vagy a Company Doctors Kft. 2220 Vecsés, Kiss Ernő u. 41. postai címen is.Leiratkozás

CompanyDoctors

 

Powered by AcyMailing