Pontosabban kifejezve, ha nincsenek kommunikációs vonalak (nem csatornák), nem lesz
csapat sem. A vezető legfőbb feladata a csapatépítés. Ha viszont nem építi ki a csapat
kommunikációs vonalait, és azt nem használják a tagok, akkor csak egy egyénekből álló
csoportot kap.
A kommunikációs vonal és a kommunikációs csatorna két
különböző fogalom. Kommunikációs csatorna alatt a fizikai vivőeszközt értjük, amin
keresztül az üzenet átjut a küldőtől a fogadóig: levegő, elektronikus vezeték, papír
és tinta, stb. A kommunikációs vonal viszont a két vagy több résztvevő közötti
kommunikációs lehetőség, azaz hogy létezik egy vagy több csatorna közöttünk, van
lehetőség arra, hogy kommunikáljanak, mert valamilyen szinten ismerik egymást. Jelenleg közöttem és az
olvasó között a csatorna a számítógép, míg van közöttünk
kommunikációs vonal, hiszen a hírlevél bejutott az olvasó postafiókjába. Akihez nem jut el ez az
írás, sem elektronikusan, sem papíron, sem szóban (telefonon vagy személyesen), ahhoz nincs csatornám,
és amennyiben semmilyen kommunikációt sem tudok felé indítani, amit ő fogadna is, nincs hozzá
kommunikációs vonalam.
Amennyiben egy csoport tagjainak van egymás felé kiépített egy vagy több
kommunikációs csatornája, a tagok ismerik egymást és hajlandóak egymással kommunikálni, akkor
elmondhatjuk, hogy van közöttük kommunikációs vonal.
A kommunikációs vonal (csatorna + ismeretség + hajlandóság) szükséges
ahhoz, hogy a csapat céljait, a hozzá vezető utat és a hozzátartozó feladatokat egyeztetni lehessen.
Ezért a vezetőnek három feladata van ezzel kapcsolatban.
1. Ki kell építetnie a szükséges leghatékonyabb
csatornákat.
2. Meg kell ismertetnie egymással a tagokat.
3. El kell érnie, hogy a kölcsönös bizalom és
együttműködés jegyében a kommunikációs hajlandóság fennmaradjon.
1. Biztosítania kell a szóbeli (személyes, telefonos, stb.) és az írásbeli
(papíralapú és elektronikus) kommunikációs lehetőségeket.
2. Minden tagot be kell mutatnia a többieknek, illetve kérnie kell mindenkit, hogy minden olyan taggal
külön beszélje meg, hogy ki, mit vár el a másiktól a munka során, akikkel közvetlen munkakapcsolata
lesz.
3. El kell érnie, hogy minden tag tisztelettel és minden lehetséges segítséget
megadva és jól fogadva kommunikáljon a többiekkel. Az esetlegesen felmerülő nézeteltéréseket
kezeljék azonnal, hogy a helyzet ne mérgesedhessen el, és semmiképpen ne vezessen a kommunikációs vonal
elvágásához.
A kommunikációs vonal elvágása legtöbbször egy védekező
mechanizmus, amikor a felek úgy érzik a közöttük folyó kommunikáció rossz hatással van
rájuk, stresszt vagy zaklatottságot okoz.
Ilyenkor bár a tagok ismerik egymást továbbra is és kommunikációs
csatornák még mindig rendelkezésre állnak, de azon nem folyik kommunikáció, mert a felek (lehet, hogy csak
az egyikük) hajlandósága megszűnt üzenetek fogadására, indítására vagy
továbbítására egy vagy több másik tag felé vagy felöl.
Amennyiben a vonalakat fenntartjuk és folyamatosan tisztogatjuk (a problémák és
viták kezelésével), akkor a csapat képes lesz hatékonyan együttműködni és folyamatosan
fejlődni az újabb és újabb izgalmas célok elérésének
érdekében.
Hatékony vonalakat!
Nagy Géza, Cégdoktorok ügyvezetője
Adatkezelés nyilvántartási száma: NAIH-60557/2012.
Amennyiben nem kér több hírlevelet, kérjük kattintson
a linkre. Leiratkozási szándékát jelezheti írásban az info@xxxxxxxxxxxxxx emailen vagy a Company Doctors Kft. 2220 Vecsés, Kiss Ernő u. 41. postai
címen is.Leiratkozás
|