„Superman
kerestetik”
Akár ilyen
egyszerűen is meg lehetne fogalmazni sok álláshirdetést, hiszen bizonyos cégek valójában ezt
szeretnék kommunikálni a hosszasan felsorolt tulajdonságokkal és elvárásokkal.
Elsőre azt gondolnánk, hogy természetesen a nagy
cégeknek hihetetlen mennyiségű és minőségű elvárásai vannak a hozzájuk
munkára jelentkezőkkel szemben, biztos a „multik” akarnak ilyen embereket, a kis- és
középvállalkozások megelégszenek az egyszerű halandókkal is.
Azután az is eszünkbe
juthat, hogy pont a kisebb cégek keresik a félisteneket, hiszen egy kisvállalkozásban egy munkatársra sok
különböző fajta feladat hárul, melyek megoldásához igen sokrétűnek és több
témában is kellően képzettnek kell lenni. Miközben a nagyvállalatok méretükből
adódóan képesek megfizetni és megfelelő mennyiségű munkával ellátni, csak a saját
területéhez értő, de abban profi munkatársakat, akiknek csak az adott
témakörhöz szükséges ismeretekkel és csak az odaillő emberi tulajdonságokkal kell
rendelkezniük.
A fenti
problémához azonban kevés köze van a méretnek.
(Egy kevés ugyan van, mert az valóban igaz, hogy egy
nagyvállalat könnyedén meg tud fizetni egy vagy akár több teljes idős marketingest, miközben egy
kisvállalkozásban gyakran ellátják pénzügyi és egyéb adminisztratív munkával is a
marketingest, hogy kitöltse a munkaidejét és bért tudjanak megtakarítani.) Ezért van az, hogy leginkább
kis cégeknél látjuk ezt a gondot, de a több száz fős, milliárdos cégek behatóbb
megismerése rádöbbentett, hogy a méret nem garancia, csak a szervezettség a biztosíték arra, hogy ne
kelljen ilyen hirdetésekhez folyamodnunk.
Ennek ellenére mégis
azt tapasztalom, hogy a „superman” kérdés a cég szervezettségének fokán múlik.
Minél szervezetlenebb egy vállalkozás, annál inkább hajlamos a cégvezető mindenhez értő,
mindenre alkalmas, mindenféle emberi tulajdonsággal, sőt azok teljes ellentéteivel is rendelkező munkatársakat
keresni vagy kerestetni. Egy ilyen munkatárs megtalálása szinte a lehetetlennel
egyenlő, és ha mégis sikerül, akkor hamar kiderül, hogy az adott cég számára megfizethetetlen,
főleg azért mert kellene belőle legalább tíz.
Egy három főt
foglalkoztató vállalkozást is meg lehet úgy szervezni, hogy ne kelljen Zeuszt és barátait szerződtetni
a megfelelő mennyiségű és minőségű termelés eléréséhez. Ha pontosan
körvonalazzuk a folyamatokat (például: beszerzés – marketing – értékesítés –
kiszállítás – számlázás, stb.) és ez alapján meghatározzuk a
cégstruktúrát (cégvezetés, személyzet, kommunikáció, kereskedelem, pénzügy,
termelés, minőségbiztosítás, stb.), kidolgozzuk az előzőek alapján a pontos munkaköröket,
azok várt eredményeit és mérési eszközeit, akkor a három fős cég munkatársait
el lehet helyezni úgy a szervezetben, hogy ne kelljen mindenkinek mindent csinálnia, mindenhez értenie, mindenbe belekapnia, hogy
egyre jobban fokozza a zűrzavart. Mindenki megkaphatja azokat a fő területeket, amelyeket a legjobban képes
irányítani képzettségének, képességeinek és tapasztalatainak megfelelően. Egy ilyen
cégbe azután sokkal könnyebb lesz további munkatársakat találni, hiszen pontosan láthatjuk, hogy milyen
területekre, milyen követelményekkel keresünk segítséget.
Mielőtt azt
mondjuk, hogy persze ez a helyzet igaz egy három fős cégre, de egy száz fősre már nem, ott ez nem fordulhat
elő, ott nem lehet ilyen fokú szervezetlenség. Talán igen, talán nem.
Sokszor tapasztalom, hogy habár a nagyvállalatnak van
már kidolgozott cégstruktúrája, és minden fő területnek, osztálynak, alosztálynak van
külön vezetője, mégis felbukkan a „mindenki csinál mindent” szindróma. Előfordulhat, hogy a
Kereskedelmi osztályban mindenki marketinggel, mindenki feladata a PR, mindenki szervez partnertalálkozókat, mindenki ad
árajánlatokat, mindenki látogatja az ügyfeleket, mindenki besegít az ügyféladatbázis
fejlesztésébe, stb. Egy szervezett burok alatt ugyanolyan szervezetlenséget találunk, mint egy kisebb cégben. Ez
lehet csupán a szervezés hiánya miatt, de itt is előfordulhat, hogy nem tudnak minden speciális feladatra
külön embert felvenni. De akkor a Kereskedelmi Vezető ugyanúgy, ahogy a kisvállalkozás vezetője,
képregényhősöket igyekszik majd szerződtetni, hiszen az ő osztályában is csak a sokoldalú
emberek állhatják meg a helyüket.
Megint csak,
méret vagy nem méret, a szervezetlenség komoly emberi erőforrás krízist fog okozni a
„nagy”vállalatnak.
Amennyiben
többet szeretne megtudni a szervezetlenség profitgyilkos csapdáiról, különösen a
személyzetfejlesztést érintően, és szeretné megtudni a pontos megoldást, látogasson el a
július 2-i ingyenes cégvezetői klubunkra, ahol erről bővebb információkat szerezhet!
Cégdoktorok, Nagy Géza Cégvezetési
tanácsadó
Jelentkezzen a júliusi ingyenes Cégvezetői klubunkra!
Téma: A szervezés hogyan
segít a jó munkaerő megtalálásában?
További adatok a
klubról. Kattintson
ide!
Adatkezelés nyilvántartási száma: NAIH-60557/2012.
Amennyiben nem kér több hírlevelet, kérjük kattintson
a linkre. Leiratkozási szándékát jelezheti írásban az info@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx emailen vagy a Company
Doctors Kft. 2220 Vecsés, Kiss Ernő u. 41. postai címen is.Leiratkozás
|